top of page
_edited_edited.jpg

מגזין סיפיל

פורט או שרי? מדוע ולמה.

מה זה משנה? הם אותו דבר, נכון? ממש ממש לא!!!. הם אמנם חולקים כמה וכמה קווי דמיון; שניהם יין מבוצר (מחוזק), טעמו נהדר אחרי ארוחת הערב (או לפני) ושניהם מהחוף האיברי. אבל כאן נגמרת הרשימה. קל להאמין ששני משקאות אלה ניתנים לבלבול. אל תיפולו קורבן לחילול הקודש הזה.


גֵאוֹגרַפיָה

בראש ובראשונה היינות הללו מוגדרים לפי המקומות שבהם הם מיוצרים.

הפורט מיוצר באזור עמק דורו בצפון פורטוגל.

השרי מופק מענבים שגדלו בסמוך ליירז דה לה פרונטרה באזור אנדלוסיה בדרום ספרד.

הִתבַּצְרוּת – חיזוק

למרבה הצער, "ביצור" במקרה זה אינו מתייחס לבניית מצודה בפועל. ביצור בייצור יין הוא תוספת של אלכוהול מזוקק, בדרך כלל ברנדי, ליין קיים. ההבדל בין ביצור הפורט לשרי הוא כאשר זה קורה. בייצור שרי, ביצור מתרחש בסוף התסיסה. בייצור הפורט, ביצור מתרחש באמצע התסיסה; זה חשוב עוד יותר, מכיוון שתוספת האלכוהול המזוקק – עליית כמות האלכוהול הגבוהה הורגת שמרים ומנתקת את התסיסה. מכיוון שהתסיסה לא הושלמה, שארית של סוכר שנותר עדיין לא נצרך על ידי השמרים האמורים ביין, מה שהופך אותו למתוק.


זני ענבים

ההבדל הגדול ביותר הוא ששרי מיוצר אך ורק מענבים לבנים, ואילו ניתן לייצר פורט מענבים אדומים או לבנים (אם כי כמעט תמיד מיוצר פורט עם ענבים אדומים. תדעו אם זה לא, מכיוון שזה פשוט ייקרא פורט לבן).

 שרי יבש מופק מענבי פלומינו, ואילו גרסאות מתוקות יותר מיוצרות מפדרו חימנז או מענבי מוסקטל. הפורט מיוצר ממגוון ענבים אדומים, אם כי וטינטו קאו שולטים.

פרופיל טעמים

פרופיל הטעם של שרי נע בין כל הספקטרום, החל מבעצמות יבשות ועד סירופיות. היינות מסווגים מייבשים למתוקים., הפרופילים הולכים כך: פינו, מנזנילה, אמונטילדו, פאלו קורטדו, אולורוסו, פדרו שימנז מוסקאטל. 

שרי יבשים מתיישנים תחת הקטגוריה של שמרי צמחיים, ומונעים את מגע היין עם חמצן. יינות אלה פריכים ומרעננים, בעלי אופי מלוח חזק. דובדבנים אחרים מיושנים בחמצון, וזו רק דרך מפוארת לומר כי ליין יש מגע עם אוויר. חמצון זה מעניק טעמים אגוזים ועשירים ליינות – וכמובן, מידת המתיקות משתנה.

בנימה רחבה יותר,  את הפורט ניתן לפרק לאדום או זהבהב; הפורט האדום צעירים יותר, נוטים לפרופילים מתוקים ויותר סירופיים. פורטים מעוטרים עוברים יישון נרחב של חבית, מאירים את צבעם ומעבירים על היינות טעמי תבלין אגוזים, מקורמלים ואפייתיים יותר.

ABV

לשרי יבש יש את אחוזי האלכוהול ביותר והוא נע בין 15-15.5%

ככל שהשרי מתוק יותר, עולים אחוזי האלכוהול לכדי 22%

הפורט לא שונה בהרבה ולכן אחוזי האלכוהול שלו גם נעים בין 16-21% 


bottom of page