top of page
_edited_edited.jpg

מגזין סיפיל

סאקה סאקה, מה שצריך לדעת

סאקה,מדוע ולמה?!

משקה הסאקה נותר כתעלומה עבור צרכנים רבים במדינות המערב, אך מדוע לא לנסות את המשקה הנהדר הזה?

אם סאקה הוא טעם נרכש, אז העולם מחולק לשני סוגים של אנשים: אלה שרכשו את הטעם ואלה שעדיין לא רכשו אותו.

לאחר הטעימה הראשונה, לעולם לא תסתכלו אחורה כשהעולם של תענוג שתייה בלתי מסופק נפתח לפניכם.

חלק מהתהליך הוא להבין את תהליכי יצירתו וסוגיו השונים, אך אמנם, מעט לימוד יכול להעניק את הרקע הכללי לשם אבל רק הטעם יפתח אותם ויביא אתכם לתענוגות המשקה הלאומי של יפן. .

הבסיס

פירוש השם “סאקה” הוא אלכוהול ביפן, ואילו המשקה מבוסס האורז שאנו מכירים כ”סאקה” נקרא למעשה 'ניהונסו', האלכוהול היפני העשוי מאורז מיוצר ביפן למעלה מאלף שנה, אבל בצורה של פרמיה כמו ג'ינג'ו, רק סביב 50 שנה.

ישנם כ -70 זני אורז המשמשים לייצור הסאקה, עם שלושה זנים עיקריים, יאמאדאנישיקי, ג'יו-אקומאנגוקו ומיאמנישיקי, המהווים כמעט שלושת רבעים משטח חיתוך האורז הכולל של כ- 15,000 דונם.

בדרך כלל, אחוזי האלכוהול בסאקה נעים בסביבות 15–16% ברמת ההחמרה, אם כי, כמובן, ישנם חריגים לכל כלל. יש לו רק חמישית מחומציות היין. מה שחסר בנגיס החומציות הפריך והמרענן של יין, לעומת זאת, זה יותר מאשר מפנה למרקם, עדינות הטעם ומגוון הסגנונות.

מֵרוּט/ליטוש

ציוני האיכות נקבעים על פי יחס הליטוש. כלומר כמה מגרגיר האורז נטחן לפני שהגרעין העמילני מוכן להמרה על ידי תבנית הקוג'י לסוכר הניתן לתסיסה. ציונים ומחירים נלווים הם מדריך לאיכות, אך כמו ביין, לעתים קרובות זה המחיר יכול להיות יקר אך לבסוף לקבל ציון נמוך יותר בקרב המבקרים,.

תְסִיסָה

אולי התרומה המשמעותית ביותר לסגנון ולטעם נובעת מהמטרות והטכניקות של ה"טוג'י ", מבשלת המאסטר. במבשלה מבשלים את האורז, מאדים ומקררים לפני שלפחות בערך חמישית מהאורז מתפשטת על שולחנות עץ בהם העמילן מתפרק לסוכר מותסס על ידי תוספת נבגי עובש קוג'י.

דייג'וג'ו – סאקי פרימיום, ריחני עם יחס ליטוש מינימלי של 50% וכמות קטנה מאוד של אלכוהול מזוקק שנוסף לשיפור הטעם והארומה. לרוב מוגש מצונן.

ג'ינג'ו – סאקי סופר פרימיום עם יחס ליטוש מינימלי של 40%, בדומה לדייג'יניו.

הונג'וזו – סאקי פרימיום קליל וריחני עדין ומלוטש למינימום של 70% עם כמות קטנה של אלכוהול מזוקק שנוסף לתמצית ארומה וטעם.

ג'ונמאיי – סאקה המיוצר ללא שום דבר נוסף מלבד אורז, מים, שמרים וקוג'י ללא יחס ליטוש מינימלי. בניגוד לדייג'יניחו וג'ינג'ו, לא הוסיפו פה אלכוהול.

באופן כללי, דאג'יניג'ו וג'ינג'ו, עם ניחוחותיהם הפירותיים והפרחוניים המתהווים, נוטים להיות פופולריים כמשקאות צוננים ואילו הוג'וז'ו וג'ונמאיי יכולים לעתים קרובות להציע מגוון רחב יותר של ערך ורבגוניות, במיוחד כאשר כמויות של אוכל מסביב וניתן להגיש אותם בכל רחבי העולם בטווח הטמפרטורות השונות להגשה.

bottom of page