top of page
_edited_edited.jpg

מגזין סיפיל

יין פורט | המדריך הקצר לגבר הישראלי

יין פורט

יין פורט


אתה יודע מה יותר מרשים מאשר למזוג לאישה יין במהלך ארוחת ערב?

הגשת כוס יין פורט בסיום הארוחה!!!

טוב ,אז יש לנו 10 דקות של תשומת לב,אז הנה מדריך קצר על איך לשתות יין פורט ולהרשים בחורה על הדרך….

אז למה לי לשתות יין פורט?

אז ככה,אם המטרה שלך היא להעמיד פנים שאתה מבין ביין אז השקעה ביין פורט תעשה את הרושם הטוב ביותר ותוציא אותך "מבין ביין".

הגשת כוס יין פורט לפני או אחרי ארוחת ערב היא דרך בטוחה להרשים את הבחורה או את שותפיך לארוחה אם זה חברים או שותפים לעסקים.

הסיבה היא שרוב רובם של האנשים לפחות פה בישראל מעולם לא שתו כוס פורט שלא לדבר על כוס יין פורט מובחר,אז מניסיון זה תמיד טוב להיות ראשון.

ההיסטוריה של הפורט

אפשר לכתוב המון על ההיסטוריה של הפורט אבל נעשה את זה בקצרה:

למרות מאות שנים של יוקרה ומוניטין משובח, הפורט חזר רק לאחרונה לאופנה בארצות הברית. הפורט,שנקרא על שם העיר הפורטוגזית פורטו,שיושבת בקצה עמק הדורו וממנה היו מייצאים את היין לרחבי אירופה והעולם.

ההיסטוריה של הפורט הולכת עמה אלפי שנים אחורה לתקופת הרומאים לפני הספירה שיש עדויות שהם היו הראשונים לגדל גפנים בדורו.

הפורט נעשה פופולרי לראשונה במאה ה -17 על ידי הבריטים שהתחילו לשתות פורט כתוצאה מהסכם סחר בין אנגליה לפורטוגל שהעניק לסוחרי שתי המדינות רשות לגור ולסחור במדינה האחרת.

הבריטים הכירו לפורטוגלים את התה, והפורטוגלים הכירו לבריטים את הפורט.

בדורות האחרונים הפורט הפך לפחות פופולרי בשל המורכבות שלו,ובדיוק וזו אותה סיבה שהופכת אותו לפופולרי עכשיו.

אונית פורט

אונית פורט


מהו יין פורט?

פורט הוא יין מחוזק בברנדי צעיר מיוצר באופן בלעדי בעמק הדורו בפורטוגל מגפנים מקוריים.

ייצור הפורט מוסדר על ידי סוכנות ממשלתית שמפקחת על התהליך ומוודא שהפורט היוצא מפורטוגל הוא אכן פורט אמיתי. שלא כמו שמפניה עם מתחזים בכל רחבי הגלובוס,יין פורט חייב להיות מיוצר לפי מספר עצום של כללים נוקשים

הכללים המסדירים את הפורט הם ברורים ונוקשים מאוד שלא כמו בקבוקי יין אחרים שיכולים לבלבל עם מושגים ומונחים מעורפלים פה הכל ברור: בתור התחלה, הדרך לדעת שאתה מחזיק בקבוק אותנטי של פורט הוא פשוט: צריך לחפש את החותם הלבן שקורא:

"Vinho do Porto Garantia."

אז איך מכינים פורט?

אז ככה,פורט מיוצר על ידי הוספת ברנדי צעיר ברמת 77% אלכוהול  לגפנים הסחוטים.

הערבוב עושה כמה דברים : לתור התחלה זה מקפיץ את ממוצע האלכוהול [מעל 20%] אבל זה גם שומר יותר על הסוכרים הטבעיים מהענבים על ידי עצירת תהליך התסיסה. אז ככה: האזור,מתיקות נוספות ואחוז גבוה יותר של אלכוהול הם חלק ממה שעושה את הפורט מיוחד החלק האחרון של המשוואה הוא התיישנות.

פורט מיושן בחבית VS פורט מיושן בבקבוק

באופן כללי, יש שתי סוגים עיקריים של יין פורט: פורט מיושן בבקבוק ופורט מיושן בחבית

פורט מיושן בבקבוק נוטה להיות חלק יותר ופחות טאני. פורט מיושן בחבית נוטה לקחת חלק מן התכונות הטובות של התיישנות בחבית כמו טעם וצבע. אנחנו יכולים ללכת רחוק יותר עם ההבדלים בין שני הסגנונות האלה אבל אנחנו קצרים בזמן ואנחנו מאמינים שתרצו להתעמק יותר בצורה עצמית

עכשיו בואו נדבר על הבקבוק הראשון של פורט שאתם הולכים לקנות

בקבוק הפורט הראשון שלך : רובי פורט

רובי פורט הוא בצד השני של הספקטרום מפורט מיושן כמעט בכל דרך אפשרית,וכשזה מגיע לאנשים שרק מתחילים לשתות יין פורט יש לזה יותר יתרונות מאשר חסרונות.

וינטאג' פורט הוא אמנם המלך הבלתי מעורער של הפורט,אך יחד עם זאת הוא פחות מהנה לשתייה על בסיס יום יומי,כי דבר ראשון צריך להיות די מקצוען פורט עם חיך מורגל כדי להנות מהאיכויות שלו,ובאופן כללי עדיף לשתות אותו רק באירועים מיוחדים. כמו כן הפורט כל כך עדין שהוא חייב להסתיים ב 24-48 שעות ראשונות מפתיחת הבקבוק. רובי פורט ראוי לעומת זאת,עולה בסביבות 80-130 שקלים ונשאר טוב לחודש או יותר לאחר חילוץ פקק. הפורט עצמו הוא תערובת של פורטים צעירים ששהו בחבית כשלוש עד חמש שנים,והוא מסונן לעתים קרובות שזה אומר שהוא מוכן לשתיה ברגע שהוא נכנס לבקבוק. עובדה זאת עושה רובי פורט משקה מושלם לשתייה בכוסות קטנות יחד עם פירות,גבינה וקינוחים אחרים רובי פורט יכול אפילו להיות מוגש צונן,עם קרח או עם טוניק  { נסו רובי לבן עם טוניק}

הנה סקירה מהירה על סוגי הפורט השונים:

רובי רזרב פורט

רובי ריזרב פורט דומה לרובי פורט בכך שהמחירים של שניהם סבירים,שניהם מוכנים לשתייה מרגע בקבוקם ושניהם נעשים מכמה בצירים. ההבדל הוא שרובי רזרב פורט מעורבב מיינות באיכות גבוהות יותר והוא גם מתיישן 5 שנים בחבית לפני הבקבוק.

לייט באטלד וינטאג' פורט

בקבוק פורט זה עשוי מתערובת יין שהתיישנה בחבית עץ במשך כארבעה עד שש שנים.

בניגוד לרובי פורט,לייט באטלד וינטאג' מגיע מבציר ספציפי ועל התווית אפשר לראות את שנת הבציר.

לייט באטלד וינטאג' מוכן לשתייה ברגע שאתה רוכש אותו, והוא לא נדרש ליישון נוסף

טווני פורט

טווני פורט מתחיל בתור רובי פורט,אבל אז הוא מבלה 10 עד 40 שנים בחבית כדי לעגל את טעמיו.

בתקופה זו הפורט מקבל את צבע העץ והופך את הצבע שלו למהגוני. טווני פורט בא בארבעה גילאים: 10 שנה, 20, שנה, 30 שנה ו -40 שנה.

תקופה ארוכה זו בחבית מאפשרת לפורט להשיל מעליו את הפירותיות בזמן שהפורט מקבל תחושה של משי בחיך,בנוסף לטעמים וניחוחות מורכבים ועשירים כמו אגוזים,קרמל ושוקולד

כפי שאתה מתארים לעצמכם,ככל שהפורט מיושן יותר ככה תג המחיר גדל. עם זאת רוב אניני טעם מסכימים ש יין פורט 20 שנים מספק את ההחזר הטוב ביותר על הכסף,בשלב זה טאנינים מתחילים להתרכך וזה מאפשר לטעמים לבוא לידי ביטוי.

וינטאג' פורט

זהו הפורט ב “ה” הידיעה.

הוינטאג’ פורט הוא יין פורט היחיד ברשימה זו שמתיישן בבקבוק.מה שאומר שהבקבוק הזה הולך ישר למרתף ל- נניח כ -20 שנים,זה מפני שהפורט מבלה רק כשנתיים בחביות לפני הביקבוק,כלומר יש לו הרבה התיישנות לעשות עד שהוא מגיע למדף. הדבר שהכי צריכים להעריך לגבי וינטאג’ פורט הוא שמרבית יצרני הפורט לא יכריזו על וינטאג’ פורט אלא אם זו היתה שנה ממש נדירה וטובה לגפנים,בזמן שיצרני יין אחרים יכריזו על בקבוק כוינטאג’ בכל שנה. פורט יכול להיקרא וינטאג' בממוצע 3 פעמים בעשור

אחסון ושתיית פורט

פרט לוינטאג’ פורט,יין פורט הוא יחסית גמיש וניתן לאחסן אותו זקוף או לצדדים במקום קריר וחשוך,אבל מאחר שרוב הפורט הוא יין אדום צריך להגיש אותו בטמפרטורת החדר

כפי שצוין לעיל, רובי פורט נשאר טוב במשך כשלושה עד ארבעה שבועות לאחר פתיחה. טווני פורט יכול לשבת במקרר גם כחודש או כשבועיים בטמפרטורת חדר. לייט וינטאג’ פורט עדיף לשתות ולסיים אותו בתוך יום.

סיכום

אוקיי חברים,גירדנו פה את הבסיס של יין פורט,אבל זה בהחלט מספיק כדי להתחיל: התחילו לשתות יין פורט,נסו סגנונות שונים,יצרנים שונים,ולאחר שפיתחתם את הטעם שלכם בפורט אתה יכולים להתחיל להרשים בחורות ובחורים….

bottom of page