top of page
_edited_edited.jpg

מגזין סיפיל

ויסקי יפני – אותנטי או חיקוי?

יש סיבה שויסקי יפני מאויית, כמו הויסקי הסקוטי ולא האמריקאי, ללא ה"E. " הוא נוצר בהשראת הוויסקי הסקוטי, ועדיין סוחף אחריו ים מעריצים. ויסקי יפני תמיד היה שוק מתפתח, ומצטיין במהירות, החל באמת עם בחור אחד – מסאטאקה טקצורו, אזרח יפני שנסע/נשלח לסקוטלנד ללמוד כימיה אורגנית בשנת 1918, ובמקום זאת התאהב בייצור סקוטי.

המדע שהביא איתו הביתה דחף אותו ישירות למציאת מזקקות ימאזאקי ויויצ'י (מזקקי הוויסקי הראשון והשני ביפן, בהתאמה). מאז – ובזמן קצר יחסית בעולם הוויסקי – הוויסקי היפני התפתח למקום של הערכה גדולה; בשנת 2014, מבקר הוויסקי ג'ים מוריי הגדיר את "סינגל מאלט שרי קאסק" של יאמאזאקי לשנת 2013 "הוויסקי הטוב בעולם."

אז איך הוא נוצר? בדומה לסקוטש, הוויסקי היפני מסתמך מאוד על שעורה מותכת (לרוב מיובאת ואפילו מסקוטלנד) שמועכים ומזקקים פעמיים בסככות סטילס (עמודי זיקוק), ומניבים עוד אוגנים שנמצאים בהם (מה, זה כבר תלוי במזקק לשלב או לחתוך במיומנות). ניתן לערבב ויסקי דגנים אחרים (מזוקקים עמודים), אם זה סינגל מאלט. ובדומה לסקוטש, גם הוויסקי היפני מיושן בעץ, לפעמים בעץ אלון אמריקאי, לפעמים בחביות שרי, ולפעמים בחביות אלון מיזונארה היפני, המקנה מאפיינים ייחודיים (חשבו הדרים, תבלין, קטורת).

המזקקות של יפן הן (ברובן) בבעלות שתי חברות, ניקקה וסונטורי. בניגוד למזקקות סקוטיות, אין שיתוף מידע בין המזקקות ביפן, כך שחדשנות חייבת לבוא מבפנים – מה שמסתדר, מכיוון שהחברות מחזיקות מזקקות במיקרו-אקלים שונים בכל יפן, ולכן הכנת תערובת פירושה פשוט להשיג ויסקי מאחת המזקקות שלך ל אַחֵר. בגלל הסתמכות כזו על חדשנות פנימית, לא כל כך קל לציין סגנון וויסקי יפני, אם כי יש דגש כללי על עידון ומרקם. ההפקה אכן מתרחשת אחרי אופנתו של סקוטש (במיוחד לואלנדס וספייסייד, עם כמה יוצאים מן הכלל כמובן), אך היא לא קשורה לשום מסורות קשות ומהירות, כלומר בבקבוק עשוי להיות משהו מווניל, תבלין, מאלט, אגוזים ופירות וכלה בפרי ועשן, עשבי תיבול, הדרים, דבש וכו '.

על פי כמה וכמה אתרים שונים שמבקרים ומדרגים וויסקי נבחרו עשרה ויסקיים יפניים לנחשבים והנחשקים ביותר. להלן העשרה:

אקשי סינגל מאלט – סינגל מאלט זה הוא תערובת של חביות שונות, כולל בורבון, שרי, ברנדי, יין ואפילו שוחו. הוא מיוצר במזקקת וויט אוק (אלון לבן), שנמצאת סמוך לאוקינוס, המזקקה אוהבת לומר שעצם מיקומה מעביר מעט מליחות ומי מלח אל הוויסקי.

איוואי מסורתי – טענתו של מארס שינשו לתהילה היא שמדובר במזקקת הגובה הגבוהה ביותר של יפן, שנמצאת בגובה של יותר מ -2,600 רגל. ההיסטוריה של זיקוק הוויסקי כאן מתוארכת ל1940. וויסקי בלנדד זה משתמש בחביות שרי, בורבון ויין כדי ליצור פרופיל טעם מאוזן ומלא תבלינים, וניל, ופשוט רמז קטנטן של כבול. זה לא הוויסקי המורכב או הכי טעים, אבל הוא זמין ובמחיר סביר.

צ'יצ'יבו פורט פייפ – צ'יצ'יבו, שנוסד בשנת 2008, נבנה על שרידי מזקקת היניו הישנה כשעה מחוץ לטוקיו. המזקקה קטנה בהשוואה לאחרות ביפן, אך הוויסקי שלה מצהיר הצהרה גדולה. בהתחשב בצעירותה של המזקקה, קיימים מספר מפתיע של ביטויים. אחד הטובים שבהם הוא שחרור Port Pipe, סינגל מאלט ללא הצהרת גיל המיושן בחביות פורט לשעבר, מה שמקנה לו איכות נחמדה, כמו סוכריות, מבלי להיות מתוק יתר על המידה.

ניקקה מהחבית – ניקקה לא יכולה לתת לסונטורי להנות לבד ולכן החליטה להכין גם בלנד של ביטוי ללא גיל. למרבה המזל, זה וויסקי טעים באמת, עם אלון ותפוח על האף, ודובדבן וקצת תבלין טעים על החך

היביקי 17 – הוא עשיר, שמנת וכמעט חמאתית, עם תווי קרמל ומגע קל של אפרסק. זהו וויסקי בלנדד שהגדיר מחדש את המושג שלכם בקטגוריית הבלתי מובנת לעיתים קרובות.

יואיצ'י סינגל מאלט – יואיצ'י מזוקק על ידי ניקקה במזקקת החוף הצפונית שלה באותו שם. הוויסקי קליל ופרחוני עם מנה עדינה של עשן

יאמאזאקי 12 – ימזאקי 12 עשוי להיות הוויסקי המזוהה ביותר מבית Suntory שתוכלו למצוא. הוא קל עם תווי תבלינים יבשים והמון טעמים פירותיים, האלון בגימור המעודן שנמשך לזמן מה.

אושישי סינגל שרי קאסק – מזקקת אושישי, שנמצאת על נהר הקומה, משתמשת בשני סוגים שונים של אורז (גוייהקומינישי ומוקה) כדי לזקק את הוויסקי שלה. הנוזל מיושן למשך זמן לא מוגדר בחביות שרי, מה שהופך את זה לדרם עשיר ופירותי כמיטב הוויסקי היפני.

הקושו 18 – סינגל מאלט בן 18 שנה הוא וויסקי יוצא מן הכלל בטווח האקושו, עם תווים טריים של פרי ומלט, יחד עם רק שמץ של עשן ודובדבן מיובש.

ניקקה קופי מאלט – קופי מאלט מיוצר מ -100 אחוז שעורה מותכת, המזוקק בעמודה של קופי (עדיין משמש בדרך כלל לוויסקי דגנים), מה שמקנה לו מאפיין כמעט דמוי בורבון. הוא עשיר בטעם קרמל וניל, מיושן בחביות בורבון לשעבר, ובעל תחושת פה נעימה ושומנית.

סונטורי טוקי – תערובת של ויסקי מאלט וגרגרים ממזקקות Yamazaki, Hakushu ו- Chita של Suntory. "עמודי התווך" העיקריים של הוויסקי, על פי Suntory, הם מארז עץ אלון לבן של האקושו, ויסקי תבואה של צ'יטה, עם ויסות אלון לבנה של יאמאזאקי, וויסקי עם אלון ספרדי.

bottom of page