top of page
_edited_edited.jpg

מגזין סיפיל

ברנדי! פם פם פם…..

מהו ברנדי? מה הוא החומר עם כל האותיות על הבקבוק: VS, VSOP, XO, – בסדר, זה האחרון לא בסדר. אבל מה לעזאזל ברנדי? ולמה המשקה הזה כל כך מפחיד (ויש לו גם תג מחיר מלחיץ לא פחות אם לא מכירים את המגוון) כדי להנות ממנו?

האמת היא שזה לא כל כך מסובך. ברנדי הוא רק יין מזוקק. בעוד שוויסקי מקורו בשעורה (מותכת) והוודקה מגיעה מכל דבר כמעט, ניתן לייצר ברנדי רק על ידי זיקוק יין – כל יין פרי, למעשה: קלבדוס מגיע מיין תפוחים. שנאפס – שנאפים אוסטריים טובים – מזוקקים ממגוון פירות עונתיים, יינות פרי. אבל סוגי הברנדי הצרפתיים הגדולים כמו קוניאק וארמניאק מגיעים מענבים ואזורים ספציפיים (מחוזות ארמניאק וקוניאק בצרפת, באופן הגיוני). פיסקו הוא גם ברנדי, אם כי גם הענבים המשמשים וגם תהליך הייצור שלו הופכים אותו לשונה מאוד.

באשר למשקאות הריחניים והמחוספסים, ישנם כמה עובדות שחייבים להבין: שורשיו הם למעשה הולנדים, עו בימי הפלגות ימיות ארוכות, בהן זוקק היין כדי שחיי המדף שלו  ימשכו זמן רב יותר. ובעוד שקוניאק נראה צרפתי במיוחד, הצרפתים לא שותים ממנו המון ורובו מיוצא לסין, שם הוא סמל סטטוס מרכזי וארמניאק אולי ידוע פחות, אבל הוא היה ועדיין יותר נצרך (החל בסביבות המאה ה -14).

אז עכשיו אחרי שהבנו בקצרה את עניין ה”מה הוא ברנדי” נעבור לנושא הטעם. מעט מאוד אלמנטים משפיעים על פרופיל הטעם הסופי של ארמניאק או קוניאק, אך התוצאות יכולות להיות שונות באופן דרסטי. ארמניאק מיוצר בתערובת של ענבים – בדרך כלל ארבעה – מזוקקים בעמודי זיקוק פעמיים, וכתוצאה מכך נוצר נוזל אלכוהולי פירותית, מחוספס יותר, כפרי יותר שיכול לעמוד בפני הזדקנות באלון שחור מיערות מונלזון – ואינו מדולל במים , כך שהוא נשאר ברמת ABV גבוהה יותר. קוניאק מיוצר (בדרך כלל) עם ענב אחד בלבד, אוגני בלאן, ונוטה לקבל פירות בהירים יותר (חשבו כתום כמו משמש או תפוז למשל) עם פרופיל עדין יותר ודברים כמו אגוזים, קרמל, תבלינים ופרחים. ככל שתקופות היישון שך הברנדי ארוכים יותר, הם ייקחו מורכבות רבה יותר (אם כי משתמשים בעץ חדש רק בקצרה, כדי להימנע משליטה בפרופיל הטעם), ותקבלו התקדמות לטעמים כמו שזיפים מיובשים, תבלינים, טבק, זרעי עשבוניות, מוקה, וכו '. שוב, קוניאק יעביר את הכל בצורה קצת יותר מעודנת, אם כי גם לארמניאק וגם קוניאק צריכים להיות בעלי חוש פה נחמד ועשיר. אה, ואם יתמזל מזלכם ויש לכם כמה בקבוקים בגילאים אולטרה (לחשוב ספרות כפולות) באוסף שלכם, תנסו לחפש רמזים ל"רנצ'יו ", שכן כן נשמע קצת כמו" רעיל "כי זה מתאר את תוצאות חמצון – חשבו פאנק, מורכבות, אגוזיות ואפילו פטריות.

חלק מהמוניטין המסתורי של הברנדי מגיע מההגדרה הרחבה שלו. שלא כמו יין או וויסקי, הנשלטים היטב, ברנדי יכול להיות כל נוזל אלכוהולי מזוקק העשוי מבסיס פרי. המשמעות היא שאפשר להשתמש בכל סוג של פירות לייצור ברנדי. וזה אומר שטעמי הברנדי יכולים לנוע במרחב הטעמים הרבה יותר מכל מתחריו.

לסיכום, מה שברנדי באמת צריך הוא לא בהכרח כוסות הרחה למינייהם או רק מקום במדף העליון בארון המשקאות, אלא חלל השיווק, החינוך וההבנה של המשקה הנהדר הזה שלרב בלתי מובן בגלל כל הסיבות הלא נכונות.

להלן כמה סוגי ברנדי שלא ישברו לכם את קופת החיסכון ועדיין נהדרים ללמוד על המשקה

bottom of page