top of page
_edited_edited.jpg

מגזין סיפיל

בלנדד וויסקי, דווקא מרשים

דבר ראשון שמאוד חשוב להבין הוא, שישנן שתי דרכים שונות להשתמש במילה תערובת – דרך בלתי פורמלית ודרך רשמית, או חוקית. 

באופן לא רשמי, תערובת היא תערובת – במקרה זה, תערובת של שניים או יותר ויסקיים  שמבוקבקים ונמכרים כוויסקי אחד. באופן רשמי, עם זאת, וויסקי מעורבב הוא מוצר המכיל תערובת של סינגל מאלטים ושל וויסקי דגנים מכמה מזקקות שונות (GRAIN).

ישנה תפיסה מוטעית נפוצה שמכיוון שוויסקי מסוים מתויג כ"סינגל מאלט ", הוא חייב להיות תוצר של יצור יחיד בלבד או חבית ויסקי בודדת. זה לא נכון. רוב הסינגל מאלטים, כפי שתראו, הם תערובת, במובן זה שהם תערובת של וויסקי אבל מאותה המזקקה בלבד. (כמובן שישנם יוצאים מן הכלל כמו ויסקי מחבית בודדת).

ההיסטוריה של ויסקי מעורבב

מאז שוויסקי נמכר בחנויות, היו תערובות. עוד בימים שבהם הזכוכית הייתה יקרה, לקוחות היו לוקחים את הבקבוק הריק שלהם לחנות המקומית ושם היו ממלאים אותו מחבית ויסקי. בעוד שלעתים קרובות היו אלה חביות בודדות של סינגל מאלט, עם הזמן' כמה וכמה חנויות החלו ממלאים את החבית שלהם עם כל הוויסקי שיכלו להשיג וייצרו מאלטים מעורבבים. כמה חנויות התפרסמו בזכות הוויסקים המשולבים שלהם לאורך זמן, ואצרו בקפידה את מתכון הוויסקי בחביותיהם כדי לוודא שהוא עקבי וכל בקבוק שנקנה היה דומה.

בשנות ה -1800 היה הברנדי המשקה ברמה הגבוהה – קוניאק עדין היה הבחירה של האריסטוקרטיה, והוויסקי הסקוטי הכבד נחשב הרבה יותר לא נעים. בשנת 1830, אירי בשם אניאס קופי רשם פטנט על סטילס שיכול לייצר סגנון משקה אלכוהולי קליל ועדין יותר – וויסקי דגנים. המכולת גילו שאם ישלבו זאת עם הסינגל-מאלט הכבד יותר שלהם, הם יכלו לייצר וויסקי אלגנטי יותר שמושך את צרכני הקוניאק. ועם זה נולד הרעיון המודרני שלנו לוויסקי מעורבב.

חנות האחים שיבאס באברדין לפני כמאה שנה – ox tongues and whisky (לשונות שור וויסקי)

זהו מקום הולדתם של המותגים הגדולים שאנו רואים כיום. בעוד שמוצרו של גלנליווט העתיק של אושר – שנוצר על ידי אנדרו אושר, אבי התערובת המודרנית (Andrew Usher, the father of modern blending) – דעך מפופולריות, שמותיהם של חנוונים אחרים המשיכו וממשיכים גם כיום:

:

  1. Chivas Regal – הוויסקי האחרון של האחים Chivas, על שם חנות אברדין בה החלה החברה.

  1. Teacher's – תפיסה מודרנית של הוויסקי שיצר ויליאם מורה ונמכר מחנות המכולת של משפחת אשתו בגלזגו.

  1. Ballantine's – על שם ג'ורג 'Ballantine וחנות המכולת שלו באדינבורו.

האם סינגל מאלט ויסקי טוב יותר מאשר תערובות? במילים פשוטות: לא – הם שונים. אמנם ויסקי תערובת לרב זולים יותר מסינגל מאלט, ומציעים כניסה משתלמת לעולם הוויסקי הסקוטי, אבל זה לא אומר שסינגל מאלט הם משקאות טובים יותר. לוויסקי מעורבב יש מגוון עצום של טעם, כפי שניתן היה לצפות ממשהו שנוצר על ידי ערבוב וויסקי ממזקקות שונות, והוא יכול להתחרות בסינגל-מאלט לא רק על מורכבות וטעם, אלא גם על מחיר.

ויסקי מעורבב הוא המקום בו רוב האנשים מתחילים את מסע הוויסקי שלהם, וכש- 90% ממכירות הוויסקי ברחבי העולם מתמזגות, זה סוג הוויסקי שרוב האנשים שותים. קל לחובבי הסינגל מאלט לכתוב אותם כזולים ולא מעניינים, אבל אם תחפרו קצת יותר עמוק תמצאו שפע שלם של וויסקי נהדר שמחכה להתגלות.

אחד מאמני העירבוב של ימינו הוא לא אחר מפרד ליינג – הבעלים של דאגלאס ליינג. הוא פיתח סדרה של בלנדים לפי איזורי הויסקי השונים ועשה (ועדיין עושה) את זה בצורה מושלמת.






הגוולדרונס – קאמפבלטאון  CAMPBELTOWN – THE GAULDRONS


bottom of page