top of page
_edited_edited.jpg

מגזין סיפיל

סוגי יין : מדריך קצר למתחילים

היי חברים הקיץ הגיע והחלטנו ליצור מדריך מקוצר לזני היין הפופולריים ביותר ואיך להתאים את היין עם אוכל.

אז תהנו לכם ונשמח לראות תגובות וכולי…

טיפ קטן לפני שממשיכים: זן זהו סוג הגפן, אם רק הסוג מופיע על התווית אז היין נקרא יין זן והוא נקרא על שם זן הגפן שבו. יין זן בדרך כלל מבליט את הפירותיות שביין.

אוקיי בואו נתחיל עם יין לבן { קיץ …..}

ריזלינג (ריז-לינג)

התאמת מזון: ריזלינג הולך נהדר עם מנות דגים, עוף ובשר.

הריזלינג גדל בכל מחוזות היין של גרמניה והוא עשוי בדרך כלל מעט מתוק, עם מעט חומציות לאיזון. ריזלינג מאלזס ומזרח ארה"ב הוא גם מעולה, אם כי נעשה בסגנון שונה, ריחני באותה מידה אבל יבש יותר {פחות מתוק}. הריסלינג המיוצר בקליפורניה הוא הרבה פחות מוצלח, בדרך כלל מתוק וחסר חומציות לעידון.

טעם אופייני ליין זן: ריזלינג הרבה יותר קל מאשר שרדונה, הניחוחות כוללים בדרך כלל תפוחים טריים. הריזלינג מבטא את עצמו במגוון צורות : תלוי מאוד באזור הגידול והייקב. .הריסלינג צריך להרגיש טרי בפה. וכאשר הוא מרגיש טרי בפה אז ככל שהם מתיישן הוא הופך לטעים יותר ויותר.

גוורצטרמינר  {גאה-וורצ-טרא-מינר.}

התאמת מזון: אידיאלי לשתייה  עם אוכל אסיאתי, ומנות עוף.

איזורי גידול: אלזס, גרמניה, בחוף המערבי בארה"ב, וניו יורק.

טעם אופייני ביין זן: טעמי פירות עם ניחוחות של ורדים, אפרסק, ליצ'י, ופלפל אנגלי. גוורצטרמינר הוא לא מרענן כמו סוגים אחרים של לבנים יבשים.











שרדונה: { שר-דו-נה}

שרדונה היה זן הענבים הפופולארי ביותר בשנות ה 90.

הוא יכול לשמש בייצור יינות תוססים או ביינות רגילים.

התאמת מזון: שרדונה הוא בחירה טובה למנות דגים ועוף.

אזורי גידול: שרדונה הוא בעיקרון יין הדגל של מחוז בורגונדי (צרפת), שם מקורו. שרדונה גדל בהצלחה ברוב אזורי הכרמים תחת מגוון רחב של תנאי אקלים.

טעם אופייני ביין זן: לעתים קרובות בעל גוף ויותר קטיפתי מאשר סוגים אחרים של לבנים יבשים, עם טעמי הדר נפלאים . תסיסה בחביות עץ אלון חדשות מוסיפה טעמים רכים כמו (וניל,, קוקוס, טופי). טעמי השרדונה משתנים ממדינה למדינה ומיקב ליקב.

סוביניון בלאן (סו-וי-ניון -בלן) התאמת מזון: יין מעולה לפרות ים, עוף, וסלטים.

איזורי גידול : ניו זילנד מייצרת כמה סוגי סוביניון בלאן מצויינים. הזן האוסטרלי, גדל באזורים חמים יותר, נוטה להיות חסר איכויות פרי. הסוביניון ממוצא צרפתי גדל במחוז בורדו שם הוא מעורבב עם סמיון. כמו כן, הוא גדל באופן נרחב בעמק הלואר העליון שבו הוא נעשה כיין זן.

טעם אופייני ביין זן: בדרך כלל קל יותר מאשר שרדונה – סוביניון בלאן בדרך כלל מצביע על צמחים פלפל. הטעמים שולטים נעים בין פירות ירוקים חמוצים של תפוח, אגס ודומדמניות עד לפירות טרופיים של מלון, מנגו וענבי שועל. הגפנים הטובים ביותר גדלים באקלים קריר.

סירה { סי-רה}

שיראז או סירה שני שמות לאותו זן. כורמים ויינני אירופה נוהגים להשתמש רק בשם סירה. התאמת מזון: בשר סטייק, בשר בקר, ציד, תבשילים, וכו

אזורי גידול: סירה גדל מצויין בצרפת { עמק הרון}, קליפורניה ואוסטרליה.

טעם אופייני ביין זן: ניחוחות וטעמים של דומדמניות שחורות, עם נימות של תבלין פלפל שחור ובשר צלייה. תחושת השפע של טעמי הפירות הוא מושלם בצורה נפלאה על ידי אלכוהול.

בעוד השיראז משמש לייצור יינות רגילים רבים, הוא יכול לשמש לייצור יינות מהטובים בעולם עם גוונים עמוקים ביותר, צבעים אפלים ביותר עם טעמים עזים ואריכות ימים מצוינים. .

מרלו {מר-לו}

קל לשתייה. הרכות שלו הפכה אותו ליין למתחילים . התאמת מזון: כל שילוב הוא מצויין.

איזורי גידול: זן המרלו גדל באזורים רבים ברחבי העולם.

טעם אופייני ביין זן: שחור דובדבן וטעמי צמחים אופיינים.

קברנה סוביניון (-קא-בר-ניה סו-וינ-יו) זן זה ידוע כאחד הזנים הטובים ביותר בעולם.

קברנה סוביניון הוא לעתים קרובות מעורבב עם קברנה פרנק ומרלו.

הקברנה סוביניון בדרך כלל עובר טיפול בחביות אלון. התאמת מזון : הכי טוב עם בשר אדום מוכן פשוט.

איזורי גידול: קברנה סוביניון נטוע בכל מקום בו ענבי יין אדומים יכולים לגדול למעט בשוליים הצפוניים כגון גרמניה. זן זה אחראי ליינות האדומים הגדולים של צרפת, כמו גם ליינות האדומים הטובים ביותר באוסטרליה, קליפורניה וצ'ילה.

טעם אופייני ביין זן: בעל גוף מלא, אך תקיף וטעמו מרתק בגיל צעיר, ככל שהיין מתיישן טעמו נעלם והוא הופך תפל.

פינו נואר

אחד הזנים האדומים האציליים ביותר  קשה לגדל אותו , ורק לעיתים נדירות הוא מעורבב עם זנים אחרים התאמת מזון: מצוין עם סלמון בגריל, עוף, כבש ומאכלים יפניים.

איזורי גידול : פינו נואר אחראי ליינות המצויינים של חבלבורגונדי בצרפת, כמו גם ליינות טובים מאוסטריה, קליפורניה, אורגון, וניו זילנד.

טעם אופייני ביין זן: המבנה הוא עדין ורענן. ארומטיים מאוד פירותיים (דובדבן, תות, שזיף} עם זאת, פינו נואר הוא מאוד מותאם למקום שבו הוא גדל. המגוון המדהים של יינות שיוצרו מזן זה עושה את הניסיון להגדיר את הפינו נואר לחסר תועלת.

מאלבק {מאל-בק}

התאמות מזון: כל סוגי ארוחות המבוסס על בשר, כבד אווז. המלבק הארגנטינאי מתאים לאוכל מקסיקני,, ומנות הודיות, אם אתה מתעקשים לשתות יין עם ארוחות כאלה…..

איזורי גידול: זן המלבק מקורותיו באזור הצרפתי הבורדו.. מלבק גדל באופן נרחב בארגנטינה, שבה הוא זן הענבים האדום הפופולרי ביותר. הוא זמין גם בצ'ילה, באוסטרליה, ובאזורים הקרים יותר של קליפורניה.

טעם אופייני ביין זן: המאפיינים של מלבק משתנים מאוד בהתאם למקום שבו הוא גדל ואיך הוא הופך ליין. בדרך כלל המלבק מייצר סגנון קל-שתייה, יין בצבע עז בטעם של שזיפים, פירות יער, ותבלינים.

מלבק הוא לעתים קרובות מעורבב עם זנים אחרים כגון קברנה פרנק,, קברנה סוביניון, מרלו, פטי כדי ליצור יינות בסגנון בורדו. כמו כן מחקרים הראו ש-יין המאלבק תורם לבריאות.

זינפנדל {זינ-פנ-דל}

.אולי זן היין המגוון ביותר בעולם, יכול לשמש לייצור כל סוגיי היינות מיין סומק (זינפנדל לבן), ליין אדום ועשיר. . התאמות מזון: מאוד תלוי בטריות / הכבדות של היין; פסטת עגבניות רוטב, פיצה, וגריל ובשרים על האש.

איזורי גידול: נמצא רק בקליפורניה.

טעם אופייני ביין זנים: חריף לעתים קרובות עם טעמי פירות יער ופלפל.

bottom of page