top of page
_edited_edited.jpg

מגזין סיפיל

מה הם טאנינים?

אם אתם שותים יין, בשלב כזה או אחר בטח שמעתם מישהו מתייחס לטנינים של יין, אך יתכן שלא תדעו מה הם ומדוע הם חשובים. אמנם לדעת מה המשמעות של מונח זה אינה הכרחית ליהנות מכוס יין – באמת! – זה יכול לעזור לכם להבין טוב יותר את היין שאתם שותים ואפילו מדוע יינות מסוימים יוצרים כאב ראש בבוקר למחרת.

אתם חווים את ההשפעה של הטאנינים בכל פעם שאתם שותים יין שיוצר תחושת יובש בפה.

טאנינים הם תרכובות טבעיות הקיימות בתוך עורות ענבים, זרעים וגבעולים. המילה המדעית לתרכובות אלה היא פוליפנולים. פוליפנולים משתחררים מהקליפות, הזרעים והגבעולים כשהם משרים במיץ הענבים ממש לאחר לחיצת הענבים והם שנותנים יינות מסוימים, כמו קברנה סוביניון, את היובש האופייני שלהם או עפיצותם. אתם חווה את ההשפעה של טאנינים בכל פעם שאתם שותים יין שיוצר תחושת ייבוש בפה. תלוי כמה מרגיש יבש בפה, אתם יכולים לקבוע אם יין עשיר או דל בתנינים. יין עשיר בטנינים הוא טאני.

אם אתם רוצים לנסות טריק שיכול לעזור לכם לזהות טאנין כשאתם טועמים אותו, תנסו לחלוט כוס תה שחור חזק במיוחד. טאנינים מופיעים באופן טבעי בתה שחור ומאפייניהם מתגלים כאשר התה מבושל כמה דקות יותר מהמומלץ. לאחר בישול התה, קחו לגימה ותבחינו מייד במרירות קלה באמצע הלשון ויובש בקדמת הפה – זהו טאנין.

מה שגורם ליין להיות בעל טאנינים חזקים או חלשים תלוי בכמה זמן המיץ ישב עם עורות הענבים, הזרעים והגבעולים לאחר לחיצת הענבים. ככל שהקליפות, הזרעים והגבעולים משרים במיץ, כך הם יעניקו יותר מאפייני טאנין. זה מסביר מדוע ליינות אדומים יש טאנינים חזקים יותר מאשר יינות לבנים. בעת ייצור יין אדום, היינן רוצה שהעורות יעניקו יותר צבע, ובכך יוסיף עוד טאנינים למיץ. יתר על כן, על ידי חילוץ המאפיינים של טאנינים, הם מסוגלים להוסיף מורכבות עמוקה יותר ליין.

ייננים אוהבים גם טאנינים מכיוון שהם פועלים כנוגד חמצון טבעי להגנה על היין. זוהי למעשה סיבה מרכזית לכך שיינות אדומים מסוימים, כולל קברנה סוביניון, יכולים להיות כל כך ראויים לגיל. וכידוע, נוגדי חמצון אינם רק מועילים לסייע לנו בגיל היין; יש להם גם יתרונות בריאותיים גדולים לבני אדם! כך שהם מסייעים לגוף להתגונן מפני גורמי סרטן סביבתיים, כגון זיהום אויר, חומרי הדברה, כימיקלים שונים ווירוסים.

החיסרון היחיד לטנינים הוא שהם יכולים לתת לאנשים מסוימים כאבי ראש. דרך טובה לבדוק אם אתם רגישים לכאבי ראש של טאנין היא לקבוע אם חומרים דומים החזקים בטאנינים, כמו שוקולד מריר ותה שחור חזק או לא, מייצרים את אותו האפקט. כאבי ראש של טאנין הם דבר נדיר, לרוב אנו פשוט סובלים מכאב ראש של יין מצריכה רבה מדי, אך אם אתה מבין שאתה סובל מהם, היצמדות ליין לבן, שהוא בעל מעט מאוד טאנינים, היה פותר את כאבי הראש המופעלים על ידי טאנין שלך!

bottom of page