top of page
_edited_edited.jpg

מגזין סיפיל

סוגי יין : יבש ,מתוק ומה שביניהם | מדריך מקוצר

סוגי יין

יינות


חברים יקרים ,הפוסט הזה נכתב בעקבות שאלות רבות של לקוחות שמתקשרים ושואלים ומבקשים יין. ואז מתחיל הבלבול…יין יבש,חצי יבש, מתוק, חמצמץ.. ושהצוות שלנו מתחיל בהסבר, אתם שואלים מה ההבדל ביין יין א' ליין ב'? איך מבדילים בין הזנים? איך לבחור את היין המתאים לארוחה מסוימת ?

אז בואו נעשה קצת סדר:

מה ההבדל בין יין מתוק ליין יבש ? כל המונחים מתוק, חצי יבש, יבש וכדומה, מתייחסים לרמת המתיקות ביין. יין נחשב "יבש", כאשר כל סוכר הענבים מומר לאלכוהול במהלך התסיסה, ואילו יין “מתוק” עדיין כולל בתוכו סוכר.

הגדרות אלה יכולות לבלבל, כיוון שתחושת מתיקות משתנה מאדם לאדם לפעמים יין יכול להיות מבחינה טכנית יבש, אבל לתת את הרושם של מתוק כי הענבים היו מאוד בשלים, או שחביות עץ האלון בהן היין התבשל העניקו תחושה של מתיקות. בשל גורמים אלה, אנו ממליצים להימנע ממונחים כמו "מתוק" או “יבש” אם יש סיכוי כלשהו של בלבול. אנו ממליצים להשתמש במונח "עושר", המונח שמרמז על התפיסה של סוכר עם קונוטציה פחות שלילית

ישנם יינות בעולם היין ש”מתנדנדים” כביכול, כי הם "מתוקים" בדרגות שונות של תכולת סוכר יינות אלה הכוללים למשל את הגוורצטרמינר, זינפנדל, מוסקט / מוסקטו (אותו סוג של ענבים), יינות אלה יכולים להיות נפלאים עם סוגים שונים של מאכלים כמו מנות ראשונות וקינוחים.

יינות אלה מושלמים עבור אלו מאתנו שאוהבים לשחק עם טעמים של יין ולערבב בין גרסאות של יינות יבשים ויינות של קינוח. זני הגפנים שבהם משתמשים בייצור יינות אלה, יכולים להיות שימושים ליין קינוח, יבש, מתוק בינוני או מתוק. יחד עם זאת, גם כאשר אחד מיינות אלו מכונה "יבש" הוא בדרך כלל מסווג מבחינה טכנית כמו "מתוק", כי על פי רוב הוא מכיל כמות סוכר מסויימת.

אחוז האלכוהול ביינות יבשים

טעות נפוצה אחרת היא שיין "יבש" הוא יין בעל אחוז אלכוהול גבוה, לכן לקוחות רבים אשר רוצים יינות עם אחוז אלכוהול גבוה, נוטים לבקש יינות "יבשים". זוהי טעות נפוצה, כי ביינות עם אחוז אלכוהול גבוה אנו נוטים לא רק לטעום את הפירות, אלא גם לחוות יותר של טעמים של אלכוהול בחיך. אך חשוב להבין כי יין עם אחוז אלכוהול גבוה הוא לא תמיד בהכרח "יבש". למעשה, יש אחוז גבוה מאוד של אלכוהול ביינות קינוח שהם מתוקים להפליא.

אנשים רבים מעדיפים יינות לבנים יבשים על פני כל סוג אחר של יין. יינות כמו סוביניון בלאן, פינו גריגיו, וריזלינג מיוצרים ברחבי העולם, ושותי יין מעריכים אותם בשל הטעמים הפריכים שלהם ויכולת קלה לשיוך עם מזונות. ניתן לשתות יינות לבנים יבשים בכל זמן בשנה, אבל הם מרעננים במיוחד בחודשי הקיץ החמים. לאור המגוון הרחב של יינות לבנים יבשים אנו מביאים פה מספר דוגמאות:

זהו אחד מהיינות היבשים החדים ביותר. זהו יין נקי, רזה והוא לעתים קרובות עשבוני, בעל חומציות מאוזנת היטב ופירות בסיסיים. ניתן למצוא את זן הסוביניון בלאן גדל בכל רחבי העולם. אזורי גידול עיקריים הם : בורדו, ניו זילנד, עמק הלואר, דרום אפריקה, אוסטריה, קליפורניה, ומדינת וושינגטון.

יין לבן זה מגיע מספרד, והוא שילוב של חומצה וטעמים של פירות הדר בהירים. יין זה הוא שילוב נפלא לארוחת פירות ים, שמצויים בשפע במטבח הספרדי.

האזור בורגונדי בצרפת, ידוע ביינות שרדונה המצוינים שלו. למעשה, על פי רוב, יין השרדונה נעשה רק מגפנים מאזור זה. אך ניתן למצוא גם גרסאות חדשות לזן זה, שגדלים באזורי קליפורניה ומדינת וושינגטון. יינות אלה נוטים להיות בעלי טעם קלוי עם טעמי וניל. יין זה אידיאלי לליווי עוף צלוי או דגי סלמון ופורל מעושנים.

יין זה הוא בעל גוף קל, ומאוד יבש. יחד עם זאת הוא גם חד, חריף, וטעים מאוד. יין זה מגיע מעמק הלואר.

פינו בלאן

פינו בלאן הוא זן של ענבים לבנים שגדלים באזורים כמו גרמניה, אוסטריה, איטליה, ואלזס וצרפת. פרופילי הטעם של זן זה, דומים לשרדונה, אבל הם בעלי טעם פחות מורכב.

באיטליה, יין זה נקרא יין מענבי פינו. במקום אחר, במיוחד אורגון וצרפת, יינות מאותו סוג הענבים, נקראים גרי פינו. יינות אלה הם בהירים, פריכים, ופירותיים.

גרמניה וחבל אלזס מתמחים בייצור יין לבן מתובל וריחני זה. גם המדינות – ניו זילנד, אורגון וקליפורניה מייצרות את סוג יין הגוורץ. חשוב לדעת, לא כל יין גוורץ הוא יין יבש. זן ענבים זה הוא גם פופולרי בגרסה מתוקה, מקציר מאוחר. שתיית יין גוורץ יבש, אידיאלית בשילוב עם טעמים אסייתיים ומזונות מתובלים, בעוד שהגרסא המתוקה מתאימה לעוגות פירות וגבינות כחולות שמנות.

זן ענבים נוסף נוסף שמשגש באקלים הקריר של גרמניה וחבל אלזס. יין ריזלינג יכול להיות יבש או מתוק. ריזלינג מייצור גרמני מושלם כאפריטיף, ואילו סגנונות הריזלינג החדשים והצעירים הולכים טוב עם מנות כמו קארי ירוק ועוף תאילנדי.

לסיכום , אל תתנו למונח "יבש" להפחיד אתכם. אמנם ביינות לבנים יבשים יש מתיקות מועטה, אך רובם מאוד נגישים. הם נפלאים במיוחד כאשר הם מקוררים לטמפרטורה הנכונה ומוגשים עם מזונות המשלימים את הטעמים והניחוחות שלהם. אם את/ה חדש/ה "בעולם היין", את/ה מוזמן/ת לפנות אלינו לייעוץ והכוונה ונשמח לעזור.

היינות האדומים היבשים הם הבחירה הפופולרית של חובבי יין ברחבי העולם.אמנם קיימים מאות זנים של יינות אדומים יבשים מאזורי יין שונים ברחבי העולם,אנחנו בחרנו להציג מספר דוגמאות ליינות פופולארים שתוכלו למצוא בכל מדף.

סוגי יין בסגנון בורדו

יינות אדומים אלו, שופעים ומכילים טאנינים. הגפנים העיקריים בהם משתמשים בסגנון בורדו הם:

  1. קברנה סוביניון

  2. מרלו

  3. קברנה פרנק

  4. מלבק

  5. קרנמרה

סוגי יין בסגנון רון

בייצור יינות אלה משתמשים בזני ענבים נפוצים באזור רון של צרפת. זני ענבים אלו כוללים:

  1. גרנאש

  2. סירה/שיראז

  3. ויונייה (ענבים לבנים התמזגו עם הענבים האדומים בכמויות קטנות, כדי לשפר את הניחוח)

סוגי יין בסגנון רון נוטים להיות ריחניים מאוד,מתובלים ומעושנים,עם טעמי פירות מודגשים. טעמים וניחוחות אלו כוללים טעמי בשרים מעושנים,פלפלים, פירות אבן, אגוז מוסקט,דובדבנים ותבלינים. יינות אלה הם טעימים מאוד ונגישים. יינות אלו מתיישנים יפה,אך גם טובים מאוד לשתייה שהם צעירים. אפשר למצוא דוגמאות ליינות אלו גם מהאזורים הבאים:

  1. אוסטרליה

  2. פריורט, ספרד

  3. מדינת וושינגטון

  4. קליפורניה

סוגי יין בסגנון בורגונדי:

היינות האדומים בבורגונדי משתמשים בזן יחד: פינו נואר. יינות פינו נואר יכולים להיות חלקים ומשיים או חזקים וחלקלקים, הכל בהתאם לאזור שבו הענבים גדלים וכמובן, הסגנון של היינן. יינות אלו מכילים טעמים וניחוחות של דובדבנים כהים, טבק, פטריות, ופרותי יער. יינות אלו מתיישנים היטב למרות הטאנינים רכים המשולבים היטב בטעמו הייחודי של היין. יינות אלו משתלבים היטב עם מאכלי סלמון. פטריות, בשר כבש, ברווז, ועופות בשר כהים.

מספר אזורים המצויים מחוץ לבורגונדי, אך גם הם מצטיינים בייצור של פינו נואר: קליפורניה, אורגון, כמו גם – ניו זילנד ואוסטרליה.

זהו יין מאוזן בעל גוף מלא וחזק . הוא אהוב על העולם חדש, עם פירות יער שופעים, טעמי ריבה וניחוחות פלפל. יינות אלה מכילים אחוז אלכוהול גבוה.

ידוע ביותר כזן של מחוז קיאנטי שבאיטליה, זן הסנג'ובזה צובר פופולריות בקרב יצרני היין בעולם החדש. סנג'ובזה היא בעל גוף בינוני ופירותי, עם טעמים וניחוחות של סיגליות, שזיפים, דובדבנים. יין זה משתלב היטב עם פסטות ברוטב אדום, פיצה ובשר אדום.

סוגי יין אדום יבש :

ישנם סוגים רבים אחרים של יינות אדומים יבשים, שהם ראויים לציון ושווה לנסות אותם:

  1. נביולו

  2. טמפרניו { ריוחה}

  3. ברברה

  4. פטיט סירה

לסיכום:

עם כל כך הרבה סוגים ופרופילי טעם ליינות אדומים יבשים, מציאת סוגי היין האהוב עליך היא לעתים קרובות עניין של ניסוי וטעייה. אם טעמתם כמה סוגים ועדיין לא גיליתם אחד שכבש לכם את החיך,ההמלצה שלנו היא להמשיך ולנסות עד שתמצאו את האחד שיתאים לבלוטות הטעם ולתקציב שלכם.

bottom of page