top of page
_edited_edited.jpg

מגזין סיפיל

ההיסטוריה של הרום

תולדות הרום

ההערכה היא כי התזקקות הראשונית של רום כפי שאנו מכירים אותה היום פותחה בסין העתיקה או בהודו. למעשה, תושבי העם המלאי תועדו לייצר אלכוהול שכינו אותו ברום ומרקו פולו אף כתב על יין מבוסס סוכר שניסה במאה הארבע עשרה. בעוד שחלק מאמינים ש"הברום" של המלאי הוא המקור למילה "רום", אחרים טוענים שיש לו סיפור שונה לגמרי. יש הרבה תיאוריות לגבי המקור, שמקורו בשום מקום ואף אחד מהם לא מתועד רשמית. יש הסבורים שמקורו נובע מהמילה הרומנית רום, שמשמעותה "חזקה" או "עוצמתית", מכיוון שכל הדיווחים המוקדמים מראים שהמשקה למעשה היה זה בדיוק. עם זאת, רבים מאמינים כי התיאוריה האטימולוגית הבריטית של סמואל מורווד משנת 1824 נובעת ממונח הסלנג הבריטי כ"הטוב ביותר "שהוא" להעביר זמן רום ". תיאוריות אחרות טוענות שזה לכבוד המילה ההולנדית "נודד" לשתיית זכוכית. בלי קשר לאטימולוגיה שלה, המונח "רום" קיים כבר מאות שנים ומשמש ברחבי העולם, לפעמים עם איותים אחרים, אך בדרך כלל אותה הגייה.


הזיקוק המתועד הראשון של רום הגיע למעשה ממטעי הסוכר של המאה ה -17 בקריביים, שם עבדים הבינו שניתן להמיס מולסה לאלכוהול. מרבית ההיסטוריונים מאמינים שרום התגלה בתחילה באי ברבדוס, אך רישומים משנות ה -20 של המאה העשרים מראים שהוא מופק בברזיל. למעשה, בספינת מלחמה שוודית שטבעה בשנת 1628, נמצאו בקבוקי פח של רום שנמצאו בין ההריסות. בלי קשר לתיאוריות הרבות, ישנה הנחה שהרום נולד אי שם בקריביים בין שנות ה -30 של המאה ה -16, הרום מצא את דרכו לאמריקה הקולוניאלית. בשנת 1664 בה הקימו המושבות הבריטיות את המזקקה הראשונה בסטטן איילנד ונוספת בבוסטון, מסצ'וסטס, שלוש שנים מאוחר יותר, בקצב מסחרר שאיבד שליטה, זיקוק רום הפך לתעשייה הרווחית ביותר של קולוניאל ניו אינגלנד. בתחילה זיקוק הרום היה דומה לזה של הוויסקי ולמשך זמן מה, אפילו נסחר כמטבע. על מנת לתמוך בביקוש ההולך וגובר, כי רום היה פופולרי בקרב גברים, נשים וילדים, הוקם הסכם סחר המכונה הסחר המשולש בין המושבות, הקריביים ואפריקה. בקצרה, ההסכם איפשר סחר של רום, מולסה ועבדים המספקים עובדים, רכיבים ואת המוצר הסופי לצריכה. למעשה, הסכם הסחר היה כה רווחי, שכאשר חוק הסוכר מ -1764 הפסיק את חילופי הדברים, רבים מאמינים שזה היה הגורם למהפכה האמריקאית.


כאשר רום הפך כל כך פורה בממשלה, זה בסופו של דבר היה חשוב למדי במשחק הפוליטיקה. המועמדים החלו לשחד את המצביעים ברום במאמץ להשפיע על תוצאות הבחירות. למעשה, עם חנוכתו של ג'ורג 'וושינגטון, הוא התעקש על חבית רום של ברבדוס מכיוון שזה עזר לו לא רק לנצח, אלא גם לזכות בחברים בתהליך. באופן שבו ידועים היום פוליטיקאים בלחיצת ידיים ונשיקת תינוקות, בעבר הייתה טקטיקת קמפיין משמעותית לשפוך רום לבוחרים ולהתרועע איתם. רק בגלל הפופולריות של הוויסקי וההגבלות מהאיים הבריטיים, החלה תפוקת ייצור הרום.

חיי פיראט בשבילי

רבים כבר מזמן מוקסמים מהיחסים בין פיראטים לרום. כמעט בכל סרט או סיפור הכולל שודדי ים, רום מוצג ונצרך על ידי כולם מהקברניט לטבח. למרבה ההפתעה, רבים מאמינים שלרום אין קשר ממשי לפיראטים וכי זהו מיתוס שמונצח על ידי הוליווד. למי שמאמין בכך,חבל, אבל הוא טועה. קפטן מורגן לא מטעה אתכם – שודדי ים ורום הולכים יד ביד. בשנת 1655 חיל הים המלכותי כבש את ג'מייקה ותעשיית הרום הפכה לנחלת הצי הבריטי. בגלל זמינות המשקה, הבריטים החלו לכלול אותו במנות היומיות של כל אנשי הים שבסופו של דבר התחלפו מברנדי לרום לחלוטין. כך למעשה נודע המשקה גרוג – מכיוון שהרום היה כה חזק, אדמירל בשם אדוארד ורנון הורה להוסיף אותו לתוך קוקטייל כדי למנוע ממלחיו להיות שיכורים מכדי לעבוד. שם המשקה נקרא על שם גלימת הגרגרם של אדמירל ורנון שהוא לבש במזג אוויר סגרירי.


מכיוון שתפקיד ראשוני של חיל הים המלכותי היה לכידת פיראטים, בכל פעם שצי אבד או הוקפץ על ידי ספינת פיראטים, נתפס רום. כמו גם, הצי המלכותי סיפק רום כמנות, כך גם הפיראטים ועבור מרבית הספינות, כל הרום שנתפס היה מפוצל באופן שווה בין הצוות. עם זאת, בניגוד לאדמירל ורנון, מרבית הקברניטים לא דרשו מהצוות שלהם לשתות את הרום.


bottom of page